Podczas prowadzenia własnej strony internetowej jesteśmy narażeni na utratę danych np. przy przebudowie strony lub w trakcie aktualizacji WordPressa i wtyczek. Z tego powodu warto zadbać o zabezpieczenie treści w postaci automatycznej kopii zapasowej całej witryny. Jak zrobić backup strony www? Jeśli chodzi o WordPress z pomocą przychodzi wygodna i łatwa w obsłudze wtyczka UpdraftPlus. Dzięki niej możesz ustalić harmonogram tworzenia kopii zapasowych dopasowany do Twoich potrzeb. Dane przechowywane są w wybranym magazynie zdalnym, a w razie problemów ze stroną możesz przywrócić ją do poprzedniego stanu za pomocą dosłownie kilku kliknięć.
Spis treści |
1. Instalacja wtyczki UpdraftPlus 2. Konfiguracja wtyczki UpdraftPlus 3. Tworzenie kopii zapasowej strony www 4. Przywrócenie strony z zapisanego backupu |
1. Instalacja wtyczki UpdraftPlus
Aby zainstalować wtyczkę wejdź w kokpicie WordPress w zakładkę Wtyczki -> Dodaj nową i wyszukaj ją po frazie updraftplus. Kliknij Zainstaluj, a następnie aktywuj wtyczkę. Po aktywacji, ustawienia wtyczki znajdziesz w kokpicie, w górnej belce: UpdraftPlus -> Ustawienia.
2. Konfiguracja wtyczki UpdraftPlus
Harmonogram kopii
W zakładce Ustawienia znajdziesz pola dotyczące harmonogramu kopii plików i bazy danych. W trakcie budowy strony zaleca się ustawienie częstotliwości tworzenia kopii na Codziennie (lub częściej) oraz zachowanie 3-4 kopii. W przypadku zachowania trzech kopii, w razie potrzeby na dysku dostępne będą trzy najnowsze z dotąd zapisanych kopii. Starsze kopie będą automatycznie usuwane. Gwarantuje to oszczędność miejsca na dysku.
Po zakończeniu budowy swojej strony internetowej dopasuj częstotliwość tworzenia kopii do tego, jak często aktualizujesz treści na witrynie. Jeśli posiadasz stronę internetową, na której na co dzień nie wprowadzasz żadnych zmian, spokojnie wystarczy robić backup co dwa tygodnie lub co miesiąc, ponieważ mniej więcej w tym czasie będziesz wykonywać aktualizacje wtyczek, motywu i oprogramowania WordPress. W przypadku prowadzenia bloga możesz zwiększyć częstotliwość wykonywania backupów do częstotliwości wstawiania nowych wpisów.
Miejsce zdalnego przechowywania kopii zapasowej
Po ustaleniu harmonogramu automatycznej kopii zapasowej, w następnej kolejności wybierz miejsce jej zdalnego przechowywania. Znajdziesz tu wiele opcji. Jedną z najpopularniejszych i najłatwiejszych w obsłudze jest Google Drive i na niej omówię dalszą konfigurację wtyczki. Jeśli chciałbyś przechowywać stronę w innym miejscu, śmiało możesz czytać tekst dalej, ponieważ podłączenie odbywa się na podobnej zasadzie.
Kliknij w wybrane miejsce magazynu zdalnego. Poniżej pojawią się opcje zapisu kopii. Pozostaw domyślne ustawienia i przewiń stronę w dół, aż znajdziesz przycisk Zapisz zmiany.
Po zapisaniu zmian wyskoczy okienko związane z Uwierzytelnieniem zdalnego magazynu. Kliknij w podany link w celu połączenia wtyczki z kontem Google. Jeśli do tej pory nie byłeś zalogowany na nim w tle, to logujesz się w tym momencie.
Następnie pojawi się okienko ze zgodą na dostęp wtyczki UpdraftPlus do Google Drive. Przypisanie dostępu jest niezbędne, aby wtyczka mogła samodzielnie zapisywać na dysku utworzony backup. Klikamy Zezwól.
Po zezwoleniu pojawi się jeszcze jedno, pomarańczowe okno wymagające potwierdzenia wprowadzonych ustawień (w tym wypadku podłączenia wtyczki z Google Drive). Klikamy przycisk Complete Setup.
3. Tworzenie kopii zapasowej
Aby sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie, utwórz pierwszą kopię zapasową. W tym celu przejdź we wtyczce Updraftplus w zakładkę Kopia zapasowa/Przywracanie. Jeśli nie widzisz podanej zakładki wybierz w górnej belce kokpitu WordPress UpdraftPlus -> Kopia zapasowa/Przywróć.
Następnie kliknij przycisk Utwórz kopię.
Pojawi się okno z określeniem szczegółów tworzonej kopii. W celu stworzenia standardowej kopii zostawiamy domyślne ustawienia, które możesz zobaczyć na obrazku poniżej i klikamy Utwórz kopię.
Jeśli wszystko poszło dobrze, po udanym stworzeniu backupu powinieneś zobaczyć komunikat: Udało się wykonać i zakończyć tworzenie kopii. Brawo! Pierwszy backup został zapisany. Pozostałe będą generowane automatyczne według wprowadzonego harmonogramu. W każdym momencie możesz też stworzyć nowy backup ręcznie, identycznie jak w przypadku pierwszego zapisu kopii.
4. Przywrócenie strony z zapisanego backupu
Podczas prowadzenia strony internetowej opartej o WordPress, najbardziej jesteśmy narażeni na utratę danych i/lub wprowadzonych ustawień, gdy robimy wszelkie aktualizacje. Z tego powodu nie zaleca się, wykonywania aktualizacji w sposób atumatyczny. Przy ręcznym aktualizowaniu poszczególnych elementów możemy od razu sprawdzić wygląd strony i jeśli wymaga tego sytuacja, przywrócić ją do stanu sprzed aktualizacji, dzięki wykonanym wcześniej backupom.
Pamiętajmy również o budowie witryny internetowej na motywie potomnym (child theme)! Bez motywu potomnego istnieje duże ryzyko, że po aktualizacji motywu nasze ustawienia wyglądu strony zostaną przywrócone do domyślnych. Więcej o motywach potomnych piszę tutaj.
Aby przywrócić stronę wybieramy jedną z zapisanych wcześniej kopii zapasowych. Znajdziemy je w zakładce z górnej belki kokpitu WordPress: UpdraftPlus -> Kopia zapasowa/Przywróć. Następnie klikamy Przywróć przy kopii z wybranego okresu czasu.
W następnym kroku wybieramy pliki do przywrócenia. Zaznacz wszystkie, jeśli nie jesteś pewny, które z nich odpowiadają za błędne wyświetlanie strony i kliknij Dalej. Rozpocznie się pobieranie danych ze zdalnego magazynu. Po ich załadowaniu kliknij przycisk Przywróć. Nastąpi proces przywracania danych.
Pomyślne przywrócenie strony zostanie potwierdzone komunikatem Restore successful. W tym momencie możesz wrócić do kokpitu WordPress, klikając niebieski przycisk Wróć do konfiguracji UpdraftPlus.
Jeśli podczas przywracania pojawi się jakiś błąd, należy postępować dalej według wyświetlonych instrukcji.
Pingback: Jak utworzyć motyw potomny w WordPressie? | ejankowska.pl » Blog