Zakładając własną stronę internetową warto na wstępie przemyśleć kilka rzeczy, które pomogą Ci w uzyskaniu zadowalającego efektu. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, koniecznie przeczytaj ten wpis.
1. Przeznaczenie strony internetowej
Budowa i wygląd strony internetowej w dużej mierze zależy od jej przeznaczenia. Inaczej skonstruowana będzie strona lokalnej firmy, a inaczej blog podróżniczy. I nie chodzi tu tylko o zawartość, ale również o szatę graficzną, rodzaj używanego języka w tekstach, czy pozycjonowanie. Zastanów się przede wszystkim, kto będzie odbiorcą twojej strony oraz w jakim stopniu zależy ci na promowaniu własnej marki. Czy strona ma być głównym źródłem zasięgów? Czy może dopełnieniem profesjonalnego wyglądu kont na mediach społecznościowych, które już posiadasz? Odpowiedzi na te pytania pomogą dostosować zawartość strony www już na samym początku.
2. Nazwa domeny – jaką wybrać?
Drugim istotnym krokiem jest nazwa domeny, czyli najprościej mówiąc nazwa adresu twojej strony internetowej. Nazwa ta powinna być krótka i chwytliwa, aby łatwo zapadała w pamięć użytkownikom internetu.
Najczęściej nazwą domeny jest po prostu nazwa marki. Dobrym pomysłem jest też zatytułowanie strony frazą, po której chcesz być wyszukiwany, np.: smaczneprzepisy.pl, noclegi-mazury.pl, fotografiaslubna.com. Niestety większość prostych nazw jest już zajęta. Przed wykupem domeny sprawdź, czy adres, który wymyśliłeś jest dostępny. Możesz to zrobić np. tutaj.
Pomyśl też nad idealnym dla ciebie rozszerzeniem domeny. W Polsce najczęściej wybierane jest oczywiście .pl. Do tego jest to najtańsze rozwiązanie. Nad wykupem domeny z rozszerzeniem .eu lub .com, warto natomiast pomyśleć w przypadku adresowania strony do użytkowników zagranicznych, np. z Unii Europejskiej.

3. Hosting – który kupić?
Następnym ważnym krokiem jest decyzja, z jakiego hostingu będziesz korzystać. Hosting wiąże się głównie z przechowywaniem strony internetowej w wykupionej przestrzeni na serwerze oraz prędkością przesyłu danych z tego otóż serwera do przeglądarek internetowych. Dobry hosting to wydajna i szybko ładująca się strona www.
Obecnie na rynku jest wiele firm, oferujących usługi hostingowe. Osobiście od początku korzystam z usług firmy Atthost. Zdecydowałam się na nią ze względu na polecenie i do dziś jestem zadowolona. Atthost oferuje konkurencyjne ceny, wygodny panel administracyjny, dodatkowe zabezpieczenia strony oraz zawsze szybką i bezproblemową pomoc we wszelkich zapytaniach. Dodatkowo posiadając hosting w Atthost masz również dostęp do darmowego certyfikatu SSL oraz do backupu wykonywanego dwa razy na dzień. Możesz też wziąć udział w programie partnerskim. Ze względu na te wszystkie zalety szczerze mogę poleć tę firmę.
Jeśli chcesz samodzielnie porównać oferty istniejących na rynku firm hostingowych, przejrzyj dostępne w Internecie rankingi. Najlepiej kilka, ponieważ na niektórych z nich polecane są firmy, z którymi po prostu współpracuje autor artykułu 😉
Firmy hostingowe proponują pakiety w różnych cenach, w zależności od wielkości wykupionej powierzchni pamięci na serwerze. Dla prostej strony wizytówki wystarczy najmniejszy pakiet. Zakładając duży portal lub sklep internetowy będziesz potrzebować większego zasobu pamięci. Oczywiście słowo „duży” to pojęcie względne. Objętość strony www zależy przede wszystkim od jej zawartości, np. od ilości i wielkości załadowanych plików graficznych.
4. Certyfikat SSL – co to jest?
Certyfikat SSL zapewnia bezpieczeństwo na twojej stronie poprzez protokół sieciowy SSL, szyfrujący dane w Internecie. Przypisanie SSL do strony jest widoczne w przeglądarce w postaci kłódki przy okienku z adresem strony. Witryny z tym certyfikatem są bardziej wiarygodne i bezpieczne oraz zachęcają odwiedzających do korzystania z danej strony. Szczególnie jest to istotne podczas podawania własnych danych osobowych (np. w formularzach kontaktowych lub zamówieniach w sklepie).
Wiele firm hostingowych wśród swoich usług udostępnia darmowy certyfikat SSL Let’s Encrypt.
5. Zawartość strony www
5.1. Podział na podstrony
Gdy znasz już cel swojej strony internetowej zastanów się, co chcesz na niej zamieścić. Zacznij od ilości zakładek. Najczęstszy podział standardowej strony to: strona główna, o mnie, usługi i/lub cennik, portfolio kontakt oraz ewentualnie blog. Blog to dobry sposób na większą widoczność w sieci. Możesz zamieszczać w nim wpisy związane z tematyką branży, w której działasz lub aktualności dotyczące twoich realizacji.
Innym rozwiązaniem jest budowa strony składającej się z jednej zakładki, tzw. one page. Jest to dobra opcja, jeśli chcesz być wyszukiwany tylko po nazwie witryny lub nie zależy ci na wysokim pozycjonowaniu, bo np. przesyłasz link strony bezpośrednio do odbiorców.
5.2. Szata graficzna
Szata graficzna strony internetowej ma duży wpływ na atrakcyjność witryny wśród użytkowników. Dobrze wykonany projekt graficzny świadczy o profesjonalizmie. Jest twoją wizytówką. Zastanów się, jakie wrażenia i emocje ma wyrażać twoja strona. To pomoże w doborze kolorystyki i charakteru strony. Pomyśl też, czy zależy ci głównie na funkcjonalności, czy może stawiasz na efektowność i ozdobniki 😉
5.3. Teksty
Teksty to część merytoryczna każdej strony internetowej. Poza przekazywaniem istotnych informacji mają również wpływ na pozycjonowanie (SEO; szerzej opisane w punkcie 6). Dobrze napisany tekst może rozsławić twoją stronę.
Teksty związane są również bezpośrednio z układem strony. Ilość pól tekstowych kształtuje jej wygląd. Działa to również w drugą stronę. Korzystając np. z gotowego szablonu WordPress należy ustalić, jaką treścią zostaną wypełnione wszystkie dostępne pola i czy na pewno wszystkie są nam potrzebne.
W sytuacji, gdy nie potrafisz sam napisać dobrych tekstów lub nie masz na to zwyczajnie czasu, możesz skorzystać z usług copywriterów specjalizujących się w tej dziedzinie.
5.4. Dodatkowe elementy i widgety
Mamy już szkielet strony? Teraz czas na ozdobniki i „fajerwerki” 🙂 Czyli wszystko, co ma uatrakcyjnić i usprawnić korzystanie z twojej strony. Formularze kontaktowe, newsletter, rezerwacja terminów on-line, animacje, czat, wtyczki od mediów społecznościowych i wiele innych. Ogranicza cię tylko wyobraźnia. Pamiętaj jednak, że im bardziej niestandardowy pomysł, tym trudniejsze i bardziej czasochłonne jest jego wykonanie, a to może przełożyć się na cenę projektu.
6. Pozycjonowanie – SEO
Pozycjonowanie strony ma wpływ na to, jak wysoko w wynikach wyszukiwania pojawi się dana strona po wpisaniu przez użytkownika określonego zapytania lub frazy w wyszukiwarce. Jest to szczególnie istotne dla firm i portali, które chcą docierać ze swoimi treściami i usługami do jak największej liczby osób. Pozycjonowanie strony www poprawić można m.in. za pomocą: tekstów napisanych pod SEO, linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym (tzw. link building) oraz bezbłędnym indeksowaniu strony w wyszukiwarkach. Dla osiągnięcia najlepszych wyników warto skorzystać z firm specjalizujących się w SEO i realizujących kampanie reklamowe Google Ads.
W przypadku prowadzenia strony www kierowanej głównie do znajomych lub lokalnych odbiorców, do których trafiasz przez inne źródła niż wyszukiwarka (np. przez media społecznościowe, sieć poleceń, przedstawicieli handlowych itd.), nie musisz skupiać się aż tak bardzo na pozycjonowaniu. Pamiętaj jednak, że ruch generowany na stronie i na mediach społecznościowych działa na siebie wzajemnie – dobrze pozycjonowana strona może zwiększyć liczbę obserwujących np. na twoim Facebooku.

7. Projekt i budowa strony internetowej
Po ustaleniu pierwszych wytycznych odnośnie wyglądu i organizacji twojej witryny internetowej czas przejść do właściwej budowy strony. Jeśli posiadasz odpowiednie umiejętności możesz to zrobić sam, choć wtedy prawdopodobnie nie czytasz tego tekstu 🙂 W innym wypadku pozostaje ci skorzystać z usług informatyków, freelancerów lub agencji kreatywnych. Obecnie wygodnym rozwiązaniem jest postawienie strony w systemie do zarządzania treścią, czyli CMS (np. WordPress lub PrestaShop). Nie wymaga on znajomości języków programowania, przez co jest stosunkowo tańszą i szybszą opcją niż programowanie strony od podstaw.
Budowa strony www w najbardziej znanym CMS tj. w WordPress to świetna opcja, jeśli chcesz posiadać stronę o nowoczesnym designie i intuicyjnej strukturze. Jest to edytor względnie prosty w obsłudze, dlatego korzystając z niego, możesz samodzielnie dostosowywać treści na stronie bez specjalistycznej wiedzy informatycznej. Często w realizacji swoich usług korzystają z niego agencje kreatywne.
WordPress to dobre rozwiązanie dla blogerów, freelancerów, firm i właściwie każdego, kto chce mieć swoją stronę internetową. Korzystając z tego systemu możesz także otworzyć własny sklep internetowy, dodając wtyczkę Woo-Commerce. Nie jest to jednak CMS stworzony docelowo pod e-commerce, a Woo-Commerce sprawdza się raczej jako rozwinięcie istniejącej strony o sprzedaż produktów cyfrowych. W przypadku sprzedaży, gdzie będziesz potrzebować kontroli stanów magazynowych, lepiej mogą się sprawdzić np. PrestaShop lub Magento.
Jeśli interesuje cię projekt strony w WordPressie zapoznaj się z moją ofertą.
8. Administracja strony www
Ostatnią kwestią, nad którą warto się zastanowić, jest odpowiedź na pytanie, kto będzie zajmował się stroną po ukończeniu jej budowy. Administracja strony wiąże się z aktualizacją treści i ustawień oraz czuwaniem nad jej poprawnym funkcjonowaniem. Możesz zajmować się tym samodzielnie lub korzystać z usług informatyka albo wirtualnej asysty. Jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu np. bloga w WordPressie, warto wtedy zastanowić się nad szkoleniem z obsługi tego CMS. W Internecie znajdziesz wiele darmowych kursów i tutoriali. Tanie szkolenia znajdziesz również na portalu Udemy.